2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine

Leor Sapir

The Corruption of The New England Journal of Medicine

A leading medical journal has capitulated to transgender activists.

/ Eye on the News / Health Care, The Social Order Feb 24 2025

The New England Journal of Medicine is the world’s most prestigious medical journal. It publishes only 5
percent of the original research submissions that it receives. Physician Marty Makary, President Trump’s
nominee to head the Food and Drug Administration, has written that publishing a study in the journal “is

rocket fuel for your academic career.”

But like so many other institutions, NEJM has allowed a dubious commitment to “social justice” to
overtake its pursuit of excellence in medical science—particularly when it comes to youth gender
medicine. NEJM’s coverage of this controversial field has abandoned even the pretense of objectivity,
declining to hold researchers to scientific standards or air alternative views that would advance scientific

knowledge.

“Gender-affirming care” for youth involves the use of puberty-blocking drugs, cross-sex hormones, and
surgeries to treat children who experience distress associated with their sex. Once embraced by many
Western countries, this protocol has faced criticism in recent years for lacking credible evidence of its safety
and benefits, for its potential harms, and for imposing life-altering treatments on children unable to give
informed consent. In the U.S., though, medical associations have bucked the growing international

consensus, maintaining their commitment to what they regard as a nonnegotiable human right.

In his first days in office, President Trump signed executive orders designed to starve the pediatric gender
industry of federal funding. Transgender advocacy groups and several Democratic attorneys general filed

lawsuits to block the administration from achieving its goal.

Commentators on all sides lament that this issue has become so politicized. But the politicization is the

result of scientific and medical institutions failing to impose high standards and to facilitate open debate.

NEJM’s conduct is a good illustration of that failure. Its refusal to hold the research it publishes to high
scientific standards and its documented track record of suppressing debate on these novel, invasive, and

risky procedures has directly contributed to the politicized environment we see today.

Johanna Olson-Kennedy, medical director of the Center for Transyouth Health and Development at
Children’s Hospital in Los Angeles, is one of the country’s most prominent gender clinicians. Her former

patient, a now 20-year-old detransitioner named Clementine Breen, is suing Olson-Kennedy for allegedly

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 1/7


https://www.city-journal.org/topic/health-care
https://www.city-journal.org/topic/the-social-order
https://www.amazon.com/Blind-Spots-Medicine-Wrong-Health/dp/1639735313/ref=sr_1_1?crid=1CT92E6HXRASU&dib=eyJ2IjoiMSJ9.gEBV6bFr_0ZmgX1gxfc6HCjoQdmYZHxYBcycJxOR1to9-COe1BX4MwDPkc_y8wbIsQ5LhmLlStF0shoP62U_5rUFkzk9WHyfYMuq8TmWn5EsPFVPYL_R7PXdZEWEJAwy47JbMoNApTOSZNyyoygz15eJaMe_sdMaJHJ6XVYnnn6ZOEvDWt9DNI4EnCA5TJrJxoQRnHURiFO4ovTWb5KqAe-7Mg-xPzxchBdWPd0sSYw.VbHA1yYdZnsN11mvzNKhKvFIm3E5donfkfD_RQWDa_E&dib_tag=se&keywords=Blind+Spots&qid=1740230228&s=books&sprefix=blind+spots%2Cstripbooks%2C102&sr=1-1
https://www.city-journal.org/article/gender-medicine-trans-movement-donald-trump-election
https://manhattan.institute/article/mi-responds-president-trumps-executive-order-restricting-pediatric-transgender-medical-care
https://www.city-journal.org/article/trump-executive-order-womens-sports-gender-ideology
https://www.city-journal.org/article/aclu-lawsuit-trump-transgender-executive-order
https://www.chla.org/profile/johanna-olson-kennedy-md
https://libertycenter.org/wp-content/uploads/2024/12/Complaint.pdf
https://www.city-journal.org/person/leor-sapir

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
fast-tracking her to puberty blockers at age 12, hormones at 13, and a double mastectomy at 14, all without
a mental-health assessment. According to the complaint, Olson-Kennedy and her team approved Breen for

transition after a single appointment.

In 2023, NEJM published a study by Olson-Kennedy on hormonal treatments for transgender-identified
adolescents. Titled “Psychosocial Functioning in Transgender Youth after 2 Years of Hormones,” the study
claimed to find improved mental-health and psychosocial-functioning outcomes among its 315

participants.

Olson-Kennedy’s paper received fawning media coverage. “Hormone therapy improves mental health for
transgender youths, a new study finds,” read an NBC News headline. “Gender Affirming Hormones Boost
Mental Health for Transgender Youth,” MedPage Today declared.

A closer look at the study’s data, however, shows nothing of the sort. The boys in the study experienced no
improvement. The girls’improvement was so marginal and of such questionable clinical value that the
authors used dubious statistical methods to hide their true results. Almost a third of participants failed to

report mental-health outcomes at the two-year follow-up.

Proponents argue that “gender-affirming care” is suicide-prevention treatment—a claim used to stave off
public criticism, pressure parents into consenting to these interventions, and bypass the obvious ethical
problems of subjecting children to experimental drugs and surgeries with lifelong implications. Yet two of
the 315 teens in Olson-Kennedy’s study killed themselves after initiation of hormones, even though the
researchers had screened out participants who were “visibly distraught (e.g., suicidal, homicidal, exhibiting

violent behavior) at the time of consent or the baseline [ mental health data collection]”

Olson-Kennedy and her colleagues did not see this as a reason to stop the study to figure out what went
wrong. Indeed, they mentioned the suicides only in passing, never pondering what they might mean.

After NEJM published Olson-Kennedy’s paper, it received several letters to the editor pointing out its
methodological problems, misleading conclusions, and inappropriate response to the suicides. Most letters
were rejected. Those that were accepted were not published for at least ten months—far too late to have

challenged the positive media narrative that had taken hold.

In October 2024, the New York Times revealed that Olson-Kennedy had been sitting on data showing that
her subjects’ mental health had not improved after receiving puberty blockers. Olson-Kennedy said that she

decided not to publish the data for fear that it would be “weaponized” by critics.

NEJM has neither retracted nor meaningfully corrected the study, which continues to be cited as leading
evidence for a practice that medical authorities in other countries increasingly regard as a scandal. The

journal’s website states that its “peer-review process often works to improve research while preventing

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 2/7


https://escholarship.org/content/qt0dh6q13j/qt0dh6q13j.pdf?t=s7g66p
https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-health-and-wellness/hormone-therapy-improves-mental-health-transgender-youths-new-study-fi-rcna66306
https://www.medpagetoday.com/endocrinology/generalendocrinology/102687#:~:text=%E2%80%94%20Gains%20seen%20in%20appearance%20congruence,depression%20and%20anxiety%2C%20study%20showed&text=Use%20of%20gender%2Daffirming%20hormones,%2Dsite%20prospective%2C%20observational%20study.
https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2206297/suppl_file/nejmoa2206297_protocol.pdf
https://www.nytimes.com/2024/10/23/science/puberty-blockers-olson-kennedy.html
https://www.city-journal.org/article/gender-medicine-trans-movement-donald-trump-election
https://www.nejm.org/about-nejm/editorial-policies

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
overstatements of results from reaching physicians and the public,” adding that its “careful editing process

often requires extensive revisions and involves detailed checking for accuracy”

I reached out to the NE/M editors to ask how the study’s inaccuracies and “overstatements of results” had

evaded their peer-review process. I did not receive a response.

NE]M’s chief organ for promoting “gender-affirming care” is its “Perspectives” section. Perspectives
publishes articles, primarily by medical professionals, on controversial topics of the day. Though

technically opinion, pieces in this section must be scientifically informed and undergo peer review.

Year after year, NE/M has used the Perspectives section to platform only one side in the pediatric gender-
medicine debate and to demonize competing viewpoints. It has allowed authors to peddle scientifically
false and at times slanderous allegations against their critics, including against highly respected medical

professionals.

The most plausible explanation for this is editorial bias. The editor of Perspectives is 24-year NEJM veteran
Debra Malina. In 2018, Malina wrote articles for NPR and the Washington Post about how she was proud to
support her “nonbinary” daughter and why parents of trans-identified youth need to “help the world grow
and change, too.” In 2020, Malina’s Perspectives published an article by her daughter, Sula, arguing that

“clinicians and health care institutions” must “confront their own transphobia.”

Sula is now a licensed therapist who specializes in “consensual non-monogamy,” “kink/BDSM,” and helping
“queer and trans youth” and their parents “navigat{e] gender transition in the medical industrial complex.”

She charges clients $300 per hour for her services.

Researchers I’ve spoken to expressed concern about Debra Malina’s conflict of interest, given her family
situation. One researcher, whose letter to the editor pointing out flaws in a pro-gender-affirming care
Perspectives article was rejected, wrote to NEJM’s editorial board on February 2, 2023. The author
suggested that Malina recuse herself from publication decisions involving topics that implicate her

daughter’s livelihood.

NEJM’s editor-in-chief, Eric Rubin, disagreed. “We encourage authors and reviewers to be transparent about
financial conflicts and largely prohibit editors from having financial conflicts,” he responded. “However, all
of our authors, reviewers and editors have opinions and biases (although I hope are willing to be proven
wrong). I do not consider pre-existing opinions without financial conflicts to be grounds for recusal

whether for Perspectives or research articles.”

Evidence of NEJM’s editorial bias extends beyond Malina’s familial connections to the gender-medicine
industry. It is also reflected in her editorial decisions, made amid the escalating international controversy

over “gender affirming care” for minors. Consider a few examples.

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 3/7


https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2024745
https://www.manhattanalternative.com/team/sula-malina
https://www.psychologytoday.com/us/therapists/sula-malina-brooklyn-ny/876077?msockid=3394aed285fc6632282aba2384bf67b1

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
In November 2022, Perspectives published an article titled “Protecting Transgender Health and
Challenging Science Denialism Policy” Written by Yale’s Meredithe McNamara and colleagues, the article
accused critics of pediatric gender transition of using “disinformation” tactics to justify state age-restriction
laws. But McNamara’s article is full of critical omissions, misrepresentations, and calls for censorship. She
cites her own non-peer-reviewed reports and transgender-advocacy groups’ clinical guidelines but fails to
mention four extant systematic reviews of evidence—the gold standard in evidence evaluation—all finding

that the evidence for endocrine treatments was of “low” or “very low” quality.

McNamara also claimed that “rates of regret [are}] less than 1%” and cites her non-peer reviewed report,
which in turn cites a 2021 “systematic review.” That review, however, contains mathematical errors, relies
on studies with dropout rates of up to 40 percent, and defines “regret” so narrowly that even
detransitioners like Chloe Cole, who underwent “gender-affirming” mastectomy at age 15, wouldn’t count
as cases of regret. No less important, the cited review draws from studies conducted almost exclusively on
adults who transitioned well into adulthood, typically after years of therapy. In short, it tells us nothing

about pediatric outcomes under the current “affirming” approach.

Most egregiously, McNamara called it “inflammatory” to suggest that adolescent gender dysphoria should
be treated with psychotherapy rather than drugs—despite this being the emerging standard of care in
several European countries—and characterized “desistance” and “regret” as “{hJarmful terms” that “gloss

over the suffering that {trans-identifying} people experience in an overwhelmingly cisgender society.”

Records I’'ve obtained show that Malina received several letters to the editor calling out these and other

problems in McNamara’s article, but she published none.

On January 15, 2025, Malina’s Perspectives published an article titled “The Future of Gender-Affirming
Care—A Law and Policy Perspective on the Cass Review,” by law professors Daniel G. Aaron and Craig
Konnoth. The Cass Review, authored by pediatrician Hilary Cass, was the product of a multiyear
investigation of the U.K’s gender services and based on seven new and two older systematic reviews of
evidence on various aspects of pediatric gender transition. The Review’s unambiguous conclusion is that
the evidence for safety and efficacy is “remarkably weak” and the current “gender-affirming” approach does
not meet the standards of clinical assessment.

Aaron and Konnoth charge that the Cass Review’s conclusions are “unacceptable departures from medical
law and policy” But the authors show little understanding of the Review, its context, or even how evidence-
based medicine works. Their Perspectives article is full of false analogies, mischaracterizations, and
unprofessional attacks on Cass’s integrity. For example, they cite grey literature (non-peer reviewed reports)
that attacks the Cass Review but do not mention the peer-reviewed rebuttal to these attacks, which was
published in The BMJ, one of the world’s most prestigious medical journals. They also fail to note that the

lead author of the grey literature they cite—Meredithe McNamara—is a paid expert witness in youth-

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists a/7


https://www.nejm.org/doi/abs/10.1056/NEJMp2213085
https://www.nejm.org/doi/abs/10.1056/NEJMp2213085
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8099405
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8751779
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39813640
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39813640
https://www.city-journal.org/article/what-are-we-doing-to-children
https://adc.bmj.com/content/early/2024/10/15/archdischild-2024-327994
https://www.city-journal.org/article/the-deposition-of-meredithe-mcnamara

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
gender-medicine lawsuits and stands to benefit professionally and financially from casting doubt on the

Cass Review.

Aaron and Konnoth argue that the use of puberty blockers for children with central precocious (i.e., early)
puberty is proof that “cisgender” youth receive “gender-affirming care” without controversy and that,
consequently, any effort to restrict these interventions is motivated by animus against “transgender young
people.” This is a profoundly misleading claim. As the Cass Review itself notes, puberty blockers “have
undergone extensive testing for use in precocious puberty (a very different indication from use in gender
dysphoria) and have met strict safety requirements to be approved for this condition.” The diagnosis of
central precocious puberty relies on blood work, an objective test, whereas the diagnosis of gender
dysphoria—to the extent gender clinicians even try to follow DSM-5 criteria, which they often do not—

relies on more subjective and potentially transitory measures like the feelings and desires of adolescents.

Perhaps the most egregious of Aaron and Konnoth’s claims, however, is that the Cass Review is riddled with
“antitransgender bias” They offer no support for this claim other than their disagreement with the
Review’s methodology and conclusions. While allegations of “anti-trans bias” have become commonplace
in academic publishing, it is worth noting that such claims, when not backed by credible evidence,

represent departures from the norms of scientific and civil debate.

A final example appeared earlier this month. “Advancing Transgender Health amid Rising Policy Threats,”
written by gender clinicians and legal advocates, argues that the medical community should find ways,
including “telehealth services and out-of-state referral pathways,” to evade state and federal restrictions on
youth access to “gender-affirming care.” The authors write that such care “is widely recognized as essential,
evidence based, and often lifesaving.” They continue: “Research consistently demonstrates the positive
effects of these interventions, including substantial reductions in depression, anxiety, and suicidal ideation,

and improvement in overall quality of life.”

It is hard to see how such assertions can be made by competent clinicians in good faith, given the
consistent findings of a dozen systematic reviews of evidence—which, predictably, the authors never
mention—and the explosive revelations about the World Professional Association for Transgender Health’s
Standards of Care, Version 8, a document that the authors cite unquestioningly.

NE]MS social-justice commitments have left it vulnerable to emotional extortion by activist researchers.
For instance, in a July 2024 Perspectives article titled “A Legacy of Cruelty to Sexual and Gender Minority
Groups,” a group of scholars charged the journal with having “normalized” “judgmental language,” and of
having propped up “stigmatizing and inhumane concepts” such as the notion that “[t}he cause of gender
identity disorder is unknown.” The authors called for “a broader reckoning with the ways in which
medicine created and perpetuated cruel myths that legitimized the inhumane treatment of LGBTQ+

people for centuries and that continue to this day.”

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 517


https://www.city-journal.org/article/the-deposition-of-meredithe-mcnamara
https://www.city-journal.org/article/what-happened-at-multicare
https://www.nejm.org/doi/abs/10.1056/NEJMp2416382
https://www.city-journal.org/article/what-does-the-doj-not-want-americans-to-know
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2407068
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2407068

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
A few months later, on “Transgender Day of Remembrance,” NEJM co-hosted a symposium with Harvard
Medical School’s DEI office, titled “Sex, Gender, and Sexuality in the Journal.” After a land
acknowledgement by HMS diversity dean Joan Reede, NE/Meditor-in-chief Eric Rubin said that when it

comes to “rectify{ing] injustices . .. part of it is on the Journal”

The journal has been seeking to “rectify injustices” for quite some time. Since 2015, by my count,
Perspectives has published 26 articles supportive of “gender-affirming” medicine. As far as I can tell,
Perspectives has not published a single article that is critical, or even skeptical, of the controversial practice.
I asked NEJM if they could cite a single article offering a different perspective but did not receive a

responsec.

Numerous letters to the editors were submitted in response to these articles. None was published. When
one scholar wrote to the NEJM editors to inquire about the journal’s consistent refusal to publish responses
to Perspective pieces, she was told that “We simply do not publish letters in response to Perspectives, no
matter how controversial.” A non-exhaustive search through the journal’s archives shows that this is not
true. At least 22 such letters have been published, including 12 that criticize the original articles. In a later
exchange, the same editor conceded that NEJM does publish critical responses, but “rarely” and “only under

unusual circumstances.”

Does a global debate over a novel, invasive, and risky treatment protocol for vulnerable children not meet

the standard of “unusual circumstances”?

Right after NEJM published the article criticizing the Cass Review, a group of psychologists with experience
treating youth with gender-related distress submitted an article to Perspectives offering a sympathetic take
on the report. “After considering its focus, content, and interest, we made the editorial decision not to

consider your submission further,” Malina wrote to the author.

The U.S. medical establishment’s continued support for “gender-affirming care” relies to a great degree on

manufactured consensus. Ground zero for that consensus is the world of academic medical publication.

Top-tier medical journals regularly pump out studies in which the authors make wildly exaggerated claims
that bear little resemblance to their actual findings. Studies on “rapid-onset gender dysphoria” are regularly
attacked, prompting journals to issue retractions or unwarranted “corrections.” In some cases, the gap
between what the authors claim and what their evidence actually shows is so stark that one wonders what

the peer-review process at these journals actually entails.

Last year, a first-of-its-kind review was published in Acta Paediatrica, a leading pediatric medical journal
based in Sweden, on the neurocognitive impacts of puberty blockers. The author, Sallie Baxendale, an
esteemed professor of clinical neuropsychologist in the U.K., reported that the effects of blockers remain

largely unknown but may include IQ deficits.

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 6/7


https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp2416170
https://www.thefp.com/p/trans-activists-killed-my-scientific-paper
https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-020-01631-z
https://jessesingal.substack.com/p/researchers-found-puberty-blockers?s=r
https://www.city-journal.org/article/a-new-low
https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-023-02754-9
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.17150

2/27/25, 8:26 AM The Corruption of The New England Journal of Medicine
Three medical journals rejected Baxendale’s article. A reviewer at one expressed concern that the paper
would further stigmatize an already-stigmatized group. Another seemed to suggest that these medications
should be presumed safe until proven otherwise—an astonishing reversal of the burden of proof that lies
at the heart of medical ethics. Reflecting on her experience, Baxendale called it “extraordinary,” something

she hadn’t seen “in my three-decades-long experience in academic publishing.”

In the foreword to her report, Hilary Cass notes that “studies are exaggerated or misrepresented by people
on all sides of the debate to support their viewpoint.” All too often, prestigious medical journals

themselves are responsible for such exaggeration and misrepresentation.

Leor Sapir is a fellow at the Manhattan Institute.

Photo by Rick Meyer/Los Angeles Times via Getty Images

| Donate

City Journal is a publication of the Manhattan Institute for Policy Research (Ml), a leading free-market think tank. Are you interested in
supporting the magazine? As a 501(c)(3) nonprofit, donations in support of Ml and City Journal are fully tax-deductible as provided by law
(EIN #13-2912529).

https://www.city-journal.org/article/new-england-journal-of-medicine-transgender-activists 717


https://can-sg.org/2024/02/13/why-did-three-journals-reject-puberty-blocker-study
https://www.city-journal.org/person/leor-sapir
https://www.city-journal.org/donate
https://www.city-journal.org/donate

